IDEJA ZA IZLET: Parenzana - železnica za vse čase

Železniška proga Parenzana ali Porečanka je bila gorska železnica z neštetimi vzponi in spusti v dolino, ki je med leti 1902 in 1935 obratovala med Trstom in Porečem. Bila je ena daljših, če ne celo najdaljša ozkotirna železniška proga v Evropi.
Strunjan (foto: Autentica)
Strunjan (foto: Autentica)
Strunjan (foto: Autentica) Padna (foto: Autentica) Kolesarji (foto: Autentica) Foto: Autentica Oznake (foto: Autentica) Center (foto: Autentica) Kolesarjenje (foto: Autentica) Parenzana (foto: Autentica)
Priljubljeno Priljubljeno Natisni Natisni
Komentarji Komentarji
0
Povečaj pisavo besedila
Pomanjšaj pisavo besedila
Proga je tekla mimo Sv. Sobote, Škednja in Žavelj, nato pa je prečkala Glinščico in Osapsko reko ter preko ravnine dosegla Milje. Od tod se je povzpela na 75m visoko sedlo v Škofijah, od koder se je spustila v dolino Rižane in po ravnini dospela do Kopra. Na svoji poti je zavila v Izolo in tekla ob robu mesta, kjer je bila tudi postaja. Naprej se je proga povzpela nad Izolo in se skozi predor Šalet spustila do Strunjana, kjer je bilo le postajališče. Iz Strunjana je vlak zapeljal v 544m dolg predor Lucan, ki je bil najdaljši na vsej progi. Skozi predor je vlak pripeljal v Portorož, ki je imel svojo postajo in se spustil vse do solin v Sv. Luciji. Iz Lucije, se je proga spet dvignila do Seče in se zopet spustila do Sečoveljskih solin. Ob robu solin je bila postaja, v neposredni bližini pa so kasneje odprli tudi premogovnik. Tu so predvsem nalagali izkopani premog in ga vozili v Trst na železnico in v pristanišča za pogon parnikov. Tako je proga nadaljevala svojo pot proti Savudriji in Bujam, ki so bile središče železnice. Iz Buj je proga vijugala naprej do Grožnjana ter se spustila v dolino Mirne in dosegla Livade v bližini Istrskih toplic. Pod Motovunom je nadaljevala svojo pot skozi predor vse do Poreča. Celotna proga je bila dolga 123,1 km.
 
PREBERITE TUDI: IDEJA ZA IZLET: Beneška Slovenija

Konec železnice je prišel nepričakovano, saj je v svojem obratovanju večji del časa bila nerentabilna. Poleg tega je bila vožnja časovno občutno daljša in dražja kot vožnja z ladjo. Ceste, pomorska plovba, svetovna gospodarska kriza v 30 letih, požarna nevarnost zaradi iskrenja lokomotiv, konkurenca novo-nastajočih avtobusnih podjetij in splet raznih drugih okoliščin, političnih anomalij, zasebnih in gospodarskih idej, želja in zahrbtnih poslov so botrovali k zaprtju železnice.

Z ukinitvijo železnice so Italijani zadali velik gospodarski udarec Istranom. V tem času je Italija pospešeno elektrificirala svoje železniško omrežje, le Parenzane ne. Zadnji vlak se je po Parenzani zapeljal leta 1955, pomagale niso ne prošnje, grožnje ali peticije. Vlak je moral proč in »basta«! Kmetje, ki so vozili svoje pridelke v Trst, so bili nenadoma brez rednega prevoza. Nekateri so obubožali.

Danes je bivša ozkotirna železnica preurejena v rekreacijsko pot - Pot zdravja in prijateljstva. Ta je nastala po skupni odločitvi slovenskih, italijanskih in hrvaških občin, skozi katere je nekoč vozila priljubljena Parenzana. Priljubljena je predvsem pri kolesarjih in pohodnikih.

Vsekakor je Pot zdravja in prijateljstva zelo zanimiva kolesarska pot, ki kolesarja popelje v tisti čas, ko je čez pokrajino sopihal vlak, po katerem se toži marsikateremu »ištrijanu«.


V kolikor potrebujete idejo za izlet po trasi Parenzane ali drugod po Slovenski ali Hrvaški Istri, kliknite tukaj.

Spremljajte Moja leta na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.

Morda te zanima tudi:

Počitnice z družino: kako ohraniti mir, ko pridejo različne generacije skupaj

Počitnice z družino so lahko najlepši del poletja – pol...

4. naravni pripravki za lajšanje sončnih opeklin

Preživljanje časa na prostem in na soncu ima vsekakor š...

Popolne počitnice za vas in vašega psa: Premium glamping ob jezeru Blaguš

Si predstavljate, da svoj naslednji dopust preživite s ...

5 čudovitih slovenskih slapov, ob katerih se boste ohladili

Ko poletje pokaže svojo moč in dnevi postanejo soparni,...

Skriti dragulj Slovenije: luksuzne počitnice pod gozdnimi krošnjami

Falkensteiner Premium Camping Lake Blagus ponuja povsem...

Zaklenete vrata, preden odidete od doma? Kaj pa svoj telefon, ko ga ne uporabljate?

Ko se odpravljamo na dopust, skrbno preverimo, ali imam...

IDEJA ZA IZLET: Velika planina

Velika planina se s svojo edinstveno pastirsko tradicij...

Ideje za izlet: Pozabljeni slovenski gradovi in dvorci, ki vas popeljejo v preteklost

Slovenija skriva številne zaklade, ki jih množice turis...

IDEJA ZA IZLET: Grad Žovnek in Braslovško jezero

Danes je Braslovško jezero priljubljena točka predvsem ...

3 TOP ideje za vikend izlet

Kam za vikend? To so tri odlične ideje, kam se lahko od...

Pet idej za poletne izlete z vnuki, ki ne vključujejo zaslonov

Ko vnuki pridejo na počitnice, se marsikateri stari sta...

Previdno! Ali poznate znake vročinske izčrpanosti in vročinskega udara?

Vročinska izčrpanost se lahko pojavi nenadoma ali posto...
Priljubljeno Priljubljeno Natisni Natisni
Komentarji Komentarji
0
Povečaj pisavo besedila
Pomanjšaj pisavo besedila
Starejše novice:
Prijavi se
Uporabniško imeGeslo



* Pozabljeno geslo? Klikni TUKAJ!
* Nov uporabnik? Registriraj se!
Predlogi prijateljev
Registriraj / prijavi se da ti bomo lahko priporočali nove prijatelje.
Ambasadorji MojaLeta.si arrow right
Irena Dolinšek - IR1

Irena Dolinšek - IR1
upokojena organizatorka dogodkov


"Ljudje se moramo čim prej otresti strahu pred staranjem in delom življenja v penziji! Pomembno je, da sprejemamo vse stopnje razvoja v svojem življenju in izkoristimo njihove prednosti, saj je teh v vsakem obdobju življenja veliko, če jih le vidiš."

Uredništvo Kontakt O portalu Oglaševanje Splošni pogoji Piškotki
© 2025 MojaLeta.si Vse pravice pridržane.