Glavni inštruktor varne vožnje AMZS,
Brane Legan, ugotavlja, da so starejši, torej stari več kot 65 let, načeloma varni, celo varnejši vozniki od mlajših. Čeprav praviloma slabše vidijo in slišijo, so tudi manj gibljivi in se počasneje odzivajo, tehtnico na njihovo stran nagnejo dolgoletne izkušnje in večja preudarnost.
Nevarne izjeme
»
Seveda so zaradi različnih drugih stanj, ki so povezana s starostnimi spremembami in boleznimi, starejši vozniki lahko tudi nevarni. Svojih poslabšanih sposobnosti za vožnjo se pogosto mogoče niti ne zavedajo ali pa jih trmasto zanikajo. S takšnim obnašanjem pa lahko starostnik spravlja v nevarnost sebe in posredno še druge,« ugotavlja Brane Legan.
Takrat imajo zelo pomembno vlogo bližnji, predvsem svojci starejšega voznika, ki morajo težave prepoznati, se skušati o njih s svojim bližnjim pogovoriti in poiskati ustrezno pomoč. Pri tem si lahko pomagajo tudi s posvetom pri družinskem zdravniku, meni Legan, saj ima ta najboljši vpogled v zdravstveno stanje voznika.
Na varni strani
A tudi če resnih zdravstvenih težav starejši še nima, Legan priporoča preverjanje sposobnosti vožnje. Takšno preverjanje pod budnim očesom strokovnjakov ponujajo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem. Ponujajo tudi možnost, da starejši voznik preveri uspešnost svoje vožnje v vsakdanjem prometu (AMZS Šola vožnje), kjer vožnjo ocenjuje učitelj vožnje. V posebno obliko usposabljanja, namenjeno starejšim, vključujejo posebnosti pravil vožnje na avtocestah, pravil prednosti v križiščih in krožiščih ter delovanje elektronskih varnostnih sistemov avtomobilov.
Splača se jih prepričati
Vseeno Legan ugotavlja, da je število starejših, predvsem starejših od 70 let, na tečajih izredno majhno, enako pa velja tudi za število samoiniciativnih individualnih preverjanj. A tisti, ki pridejo, so zadovoljni: »
Če se tečaja udeležijo na pobudo bližnjih, so jim več kot hvaležni. Še najbolj pa so hvaležni sami sebi, da so zbrali pogum in premagali negativne predsodke, ki so pogosto usmerjeni v misli: 'Kaj pa, če mi ne bo šlo?' Spoznajo svoje zmožnosti, ki so mnogim osnova za nadaljnje odločitve.«
Edvard Kužner je eden tistih seniorjev, ki jih o udeležbi na tečajih ni treba posebej prepričevati. Ker dela tudi kot šofer prostovoljec (Prostofer) in prevaža tiste, ki sami ne morejo več voziti, čuti še toliko večjo odgovornost, da poskrbi za varno vožnjo. Podobno priporoča vsem drugim.
»
V običajnih razmerah je vsakemu lahko upravljati vozilo. Težje pa se je izvleči iz situacij, ko so razmere slabe, na primer ob snegu, poledici, na mokri ali spolzki cesti.« Kužner meni, da bi vsak moral biti dovolj pošten do sebe, da se preveri. »
Ko se zgodi nezgoda, je prepozno. Bolje je, da se prej pripravimo na to, kaj se lahko zgodi, in nezgodo preprečimo.« Sam daje najprepričljivejši zgled za to, saj pravi, da že 35 let ni imel prometne nesreče.
Inštruktor še meni, da bo vsak preudaren starostnik pravočasno prepoznal, ko se njegove sposobnosti za vožnjo poslabšajo. Tako bo naredil nadaljnje korake, ki mu lahko omogočijo, da bo dlje ostal mobilen.
Vsebina je povzeta po članku, ki je objavljen na portalu
Vse bo v redu.